ありましたの
一時はもてはやされたが、
特に3大コンサルタント(McKinsey、Bain、 Boston Consulting)
まだまだ不確定な中で二けた成長を記録して
書き出しが面白い。
「Consultants have a lot to smile about.」
好調の理由を手短に言うと、「Big trends that befuddle clients mean big money for clever consultants」ということらしい。
代表的な例としては、「Barack Obama’s gazillion-page health reform has boosted
health-care consulting; firms would rather pay up than read the blasted thing.」
「gazillion」とか、「blasted」とか、
負担をう
但し、コンサルタント会社にとって、 昔ほど簡単に稼けるというわけではなく、 サービスの
レベルアップや工夫が求められているようです。
「Consulting is no license to make easy money. ……. Consultants today cannot just deliver
a slideshow and pocket fat fees. Even the elite three now make most of their revenue
from implementing ideas, from finding ways to improve clients’ internal processes and
from other tasks not traditionally considered “strategy consulting”.」
当然ですが、 高邁な理論や理屈ばかり唱えていればありがたがってくれるわけで はない。
「Clients are increasingly demanding specific expertise, not just raw brainpower. McKinsey
and BCG, in particular, are hiring more scientists, doctors and mid-career industry types,
and reducing the proportion of new MBAs in their ranks.」
「単に頭がよいだけではない」ということですか。
結論としては、
「It is fashionable to complain that consultants “steal your watch and then tell you the time”,
as one book put it. But customers clearly value what the consultants offer. Otherwise,
the elite three and the Big Four would not be growing so fast.」
「fashionable」誰もが批判することではあるが、 ということですかね。
でも、 ネームバリューというのもあると思いますよ、好調の背景には。
以上
なお、この記事に付随して、 若いコンサルタントの勤務状況などの記事がありましたので、
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